Kylemore, hycken en safari - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Amanda Graaf - WaarBenJij.nu Kylemore, hycken en safari - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Amanda Graaf - WaarBenJij.nu

Kylemore, hycken en safari

Door: Gerjanne en Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

02 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vandaag zijn we hier alweer 3 weken en 1 dag. Onze laatste week is alweer ingegaan!
Afgelopen week hebben we een bezoek gebracht een gemeenschap genaamd: Kylemore. Dit is een hechte gemeenschap vlak bij de studentenstad Stellenbosch, een uur buiten Kaapstad. Youth for Christ heeft daar sinds een jaar nieuwe projecten opgericht. De projecten bestaan uit vrijwilligershulp bij de plaatselijke kinderdagopvang, de school en de 'soupkitchen'. Dit laatste is een project dat eerder werd gedraaid door een bewoner van Kylemore. Zij geeft 3 keer in de week eten aan de armere mensen in Kylemore die weinig te eten hebben. Uitsluitend mensen zonder werk mogen dan ook deelnemen aan dit project. Wij hebben twee keer aan dit project mogen deelnemen en het was schokkend om te zien hoeveel mensen in zo'n kleine gemeenschap zonder eten zitten. Tenslotte hoorde we ook nog dat de opkomst erg laag was en dat ze normaal een dubbel aantal mensen hebben.
Naast de soupkitchen zijn we ook bij de plaatselijke kinderdagopvang geweest. Er waren ongeveer 30 kleine kinderen in een hete zaal. Daarnaast was nog een zaal met oudere kinderen vanaf 1,5 jaar. De leiding (2 vrouwen) zorgen met veel liefde voor de kinderen, maar ze kunnen goed hulp gebruiken. Vandaar dat Youth fot Christ hier vrijwilligers naartoe stuurt. Het was erg bizar om de verschillen te zien met een kinderdagopvang in Nederland en hier. Een voorbeeld hiervan is dat de jongste kinderen een campingbedje hebben om in te slapen en de oudere kinderen liggen in rijtjes naast elkaar op de grond. Ook was het heel grappig om foto's te maken, want volgens mij hadden de kinderen nog nooit in hun leven een fototoestel gezien. Dit is ook te zien op de foto's haha.
In Kylemore zijn we ook uitgenodigd door de plaatselijke vrijwilligers, en 12 vrienden van hun, om mee te gaan hycken(berg op klimmen/lopen).. Wij dachten van: ach joh waarom niet.. Nou daar zijn we op terug gekomen. Wij met onze "goede conditie" en perfecte uitrusting om een berg mee te beklimmen (all-stars en bikini's) hadden het behoorlijk ZWAAR op die berg. Zwetend, puffend en duizelig zagen we ons leven aan ons voorbij gaan toen we daar op die rotsen onszelf naar boven aan het hijsen waren. Maar uiteindelijk kwamen ook wij boven! Daar waren geweldige watervallen en het leek of we in een keer in de jungle waren. Een heel avontuur was het voor ons, maar uiteindelijk een leuke ervaring!
Afgelopen donderdag waren we weer terug bij Emilio thuis in Kaapstad. Daar hebben we o.a. van het sponsorgeld de Kangeroo mom's een beautydag gegeven. Dit was super gezellig. We hadden maskertjes, handmassages en manicure. Daarbij hadden we allerlei lekkernijen. Sommige moeders hadden nog nooit in hun leven een maskertje op hun gezicht gehad dus dit was een leuke ervaring voor hun en voor ons!
Afgelopen zaterdag hebben we deelgenomen aan een safari! We hebben hier lang over getwijfeld, omdat het best wel duur is. Uiteindelijk hebben we besloten om het wel te doen omdat we vonden dat we deze kans moesten grijpen nu we in Afrika zijn. Het was zeker het geld waard! De reis ernaar toe was al een avontuur, omdat onze busschauffeur elk detail van elke snelweg wist en dit ook uitgebreid met ons deelde. Iedereen was na een half uur ingedommeld, maar hij ging gerust door met zijn verhalen.
Eenmaal aangekomen bij de organisatie van de safari stond er een welkomstdrankje en een uitgebreid ontbijtbuffet voor ons klaar. Super luxe allemaal! Daarna gingen we in de jeep de wildernis. Zoo apart om al die wilde beesten in het echt rond te zien lopen. We hebben Buffalo's, giraffen, neushoorns, nijlpaarden, olifanten, krokodillen, zebra's en leeuwen gezien! Het natuurgebied waar we geweest zijn beheerd ook een opvang centrum voor dieren die gewond of ziek zijn. Zo willen ze uitsterving in dit gebied voorkomen. Hier mochten we ook een kijkje nemen.. De dag konden we afsluiten met een uurtje relaxen bij het zwembad. Prima dag dus! Beter gezegd: geweldige week!

Liefs Gerjanne en Amanda

• 03 Februari 2014 - 05:14

Lisanne Heikamp:

Mooi verhaal meiden, ook al zitten er ook veel heftige momenten tussen. Maar ook vele mooie en waardevolle om mee naar huis te nemen. En tof die safari, gaaf he! Geniet van jullie laatste week! En goede terugreis alvast,!

• 03 Februari 2014 - 09:27

Nicole Dogterom:

Wauw meiden, wat maken jullie veel mee. Wat een bijzondere ervaringen. Geniet nog van de laatste week!

Liefs,
    Nicole

• 03 Februari 2014 - 19:52

Eefje Vliek:

Wat een belevenis! En wat leuk dat jullie dit met ons delen!
    Geniet van laatste week in Afrika. Goede reis naar huis gewenst.
    En ik ben er vast van overtuigt dat je de rijkdom waar wij nu in leven niet meer als zo vanzelfsprekend beschouwd, omdat je hebt ervaren dat het ook heel anders kan zijn.

• 03 Februari 2014 - 22:50

Hillegonde:

Wat geweldig allemaal! Geniet nog zolang het kan en tot zaterdag ben benieuwd naar je verhalen aman.

Liefs Hillie

• 11 Februari 2014 - 09:08

Willemien Jongbloets:

Hallo Armanda en Gerjanne. Met plezier heb ik jullie reisverslag gelezen en heb genoten van de prachtige foto's. Ik wens jullie een grandioze tijd toe en geniet er met HOOFDLETTERS van. Jullie kennen mij niet, maar ik kom bijna iedere dinsdag vis kopen bij Wouter en zijn collega's. Heel veel groeten van Willemien.