V.I.P.'s in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Amanda Graaf - WaarBenJij.nu V.I.P.'s in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Amanda Graaf - WaarBenJij.nu

V.I.P.'s in Kaapstad

Door: Gerjanne en Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

25 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

We willen jullie eerst allemaal bedanken voor jullie leuke reacties! We vinden het fijn om te ervaren dat jullie aan ons denken nu we in Zuid Afrika zitten.

Na de eerste dagen werken en sightseeing beginnen we onze wegen al aardig te vinden in Kaapstad. Het is erg leuk om de lokale bevolking te leren kennen. Ook al zijn sommige plekken gevaarlijk om te komen als twee jonge dames . Er zijn gelukkig vooral heel veel leuke en aardige mensen die je altijd willen helpen. Wij verblijven in eek wijk vrij ver van het centrum, daarom pakken we regelmatig de bus. Echter deze halte is ook de laatste halte als je uit het centrum terug reist en dan is de bus vrijwel leeg. Wat dus grappig is, is dat de buschauffeur ons ondertussen al kent. Wanneer wij dan als laatste in de bus zitten maakt hij het voor ons heel makkelijk door ons recht voor de deur af te zetten. Het is echt heel grappig om met zo'n grote bus recht voor de voordeur afgezet te worden en vooral erg aardig van deze chauffeur. Het is door de weeks telkens de zelfde man en hij weet nu precies waar wij 'wonen'.

Wij gaan de lokale bevolking hier steeds meer waarderen. Op een ander moment waren we namelijk op de Green Market Squar. Wij hadden net gepind bij een automaat en waarschijnlijk werden we in de gaten gehouden door iemand met slechte bedoelingen. Terwijl wij over deze markt liepen werden we namelijk gevolgd door een man. Hij tikte Amanda op haar schouder en keek vervolgens alleen maar. Ondertussen was het waarschijnlijk zijn bedoeling om Gerjanne's rugzak leeg te halen. Wij gebaarde dat hij weg moest gaan en liepen verder. Even later zagen we dat hij ons nog steeds volgde. We bleven kijken bij een kraampje en hoopte dat hij door zou lopen. Helaas kwam hij ook bij dat kraampje "toevallig" kijken. Gelukkig vonden de lokale mannen van het marktkraampje het ook een rare vent en vroegen aan ons of deze man bij ons hoorde. Amanda vertelde hem dat het een vervelende man was die ons aan het volgen is! De mannen van de marktkraam kwamen direct allemaal in opstand en joegen de man weg. We hebben hem daarna niet meer gezien. We kregen een visitekaartje van de marktman met zijn nummer. Hij zij dat wij hem altijd konden bellen als we in de stad waren en we worden lastig gevallen. Zo lief!

We zijn ook naar de Tafelberg geweest! Met de bus is het heel simpel om bij de weg van de kabelbaan te komen waarmee je naar boven kan. Alleen maakte wij een klein inschattings foutje omdat de bushalte aan het begin van deze weg is, en de kabelbaan aan het eind en de weg omhoog loopt, en veel langer is dan wij dachten! Vol goede moed begonnen wij aan deze tocht. Na een aantal kilometer kwamen we zwetend en hijgend amper meer vooruit :$ Goddank! was daar de wereldbekend TukTuk! met een Hollander erin! We Mochten gratis mee naar boven! We hebben natuurlijk wel een fooi gegeven :)
Een maal boven op de berg was het erg leuk. Super leuke ervaring, geweldig uitzicht en interessante dieren en planten! Eenmaal weer beneden moesten we dus ook weer terug naar de bushalte. Toen hebben we dus een soort van privé taxi leren kennen. Het was de eerste taxi met eerlijk prijzen en heeft ons gelijk naar het centrum gebracht. Ook van hem hebben we een visitekaartje gekregen en mochten we hem altijd bellen wanneer we ergens vast zouden komen te zitten of iets dergelijks!
Zo je zou kunnen zeggen dat we nu een Privé buschauffeur, privé bodyguards en een privé taxi hebben. Voelt een beetje als V.I.P.'s in Kaapstad :D

Natuurlijk boven al deze avonturen zijn wij in de week aan werk op de projecten. Een nieuw project dat we bezocht hebben was een dagopvang in een Township. Het was een nieuwe belevenis omdat dit zo'n 25 kinderen bij elkaar waren en deze allemaal onze aandacht vroegen. Ze vochten werkelijk om je hand! Was zo lief om mee te maken. Deze kinderen verblijven hier doordeweeks tot een uur of 4 s'middags. Voor een Township zag het er naar ons idee nog redelijk uit op deze Townships. Mede dankzij het werk van Youth for Christ beleven deze kinderen een goede dagopvang en leren ze de eerste dingen ter voorbereiding op school.
Projecten waar we de vorige keer over hebben geschreven hebben we deze week voor de 2e of 3e keer bezocht. Het is zo leuk om te merken dat mensen je een beetje gaan kennen. Wat vooral leuk is m.n. op de Farm (Boerderij) is dat daar de kinderen alleen Afrikaans spreken. Wanneer wij dan langzaam Nederlands praten kunnen ze dit verstaan! Ze verstaan ons zelfs beter als we Nederlands spreken dan engels, dat is erg handig.
Volgende week zullen wij van maandag tot en met woensdag verblijven in een gemeenschap een uur buiten Kaapstad. Daar zijn ook projecten van Youth for Christ. Omdat het een uur rijden is zullen wij daar ook blijven overnachten. Wij weten zelf ook nog niet heel goed wat we ervan kunnen verwachten, dus dat is een beetje spannend. Zodra we terug zijn updaten we dit natuurlijk op deze blog!
Tot de volgende keer!

Liefs Gerjanne en Amanda

• 25 Januari 2014 - 22:38

Eefje:

Met belangstelling weer dit reisverslag gelezen. Zo doe je in een korte tijd veel ervaringen op. Geef de kinderen maar een extra knuffel.

• 26 Januari 2014 - 13:24

Lisanne H:

Heej meiden!

Leuk om jullie verhalen weer te lezen en met mooie pics!
    Enjoy!

Groetjes uit Indonesia

• 26 Januari 2014 - 13:24

Lisanne H:

Heej meiden!

Leuk om jullie verhalen weer te lezen en met mooie pics!
    Enjoy!

Groetjes uit Indonesia

• 26 Januari 2014 - 13:26

Marian:

Hallo dames,
    Heel leuk om jullie reisverslagen te lezen. Ik wens jullie veel succes.

• 27 Januari 2014 - 08:49

Gerda:

Leuk om jullie verhalen te lezen!! Wat een mooie ervaring voor jullie!!dat is even schrikken in vreemd land zon man achter je aan, fijn dat je dan zo geholpen word door ook onbekende! Succes nog! Groetjes

• 27 Januari 2014 - 23:10

Gerda Van De Kamp:

Hee dames.

Wat ontzettend leuk om jullie reisverslagen te lezen.
    Een enorme belevenis en prachtig en dankbaar werk wat jullie doen.
    Veel succes verder.Groetjes.

• 28 Januari 2014 - 18:28

Kristel:

Hey!

Heel gaaf om jullie reisverslag te lezen! Heeel veel succes en plezier!

Liefs, Kris

• 02 Februari 2014 - 09:03

M Nok:

Hoi amanda en gerjanne leuk om dit alles te lezen geniet er nog maar een klein weekje van dan kom je weer naar het platte en koude holland dus neem een beetje warmte van daar mee en maak nok wat mooie fotos gr